Tropical Adventures - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Loes Hegeman - WaarBenJij.nu Tropical Adventures - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Loes Hegeman - WaarBenJij.nu

Tropical Adventures

Blijf op de hoogte en volg Loes

19 Juni 2016 | Australië, Alice Springs

You have to do stuff that average people dont understand, because those are the only good things.

Dat was de uitspraak die op een bordje in ons hostel hing, en het was tegelijkertijd ons levensmotto deze week. Want de "average" Loes van een jaar geleden was doodsbang voor diep zeewater, en toch kwam het dat ze woensdag op een boot zat die de open oceaan op vaarde op weg naar het Great Barriere Reef. Na een boottocht van maarliefst 2 uur waren we echt in de open zee, en was er geen weg meer terug. Het 2000 kilometer lange Great Barriere Reef is zelfs vanuit de ruimte te zien, en stond al jaren op mijn bucketlist. Maar duik maar eens in een oceaan vol haaien, dat is niet niks! Na wat kleine paniekaanvalletjes en peptalks van Malin heb ik me toch weten te vermannen en samen sprongen we van de boot, de blauwe diepte in. Ik had weinig geluk die dag want het eerste wat ik zag toen ik onder water mn ogen opende was een Barracuda van 1.5 meter met een gebit waar je u tegen zegt, vlak bij mn voet. Opnieuw paniek! Echt, als ik Malin niet had zat ik nu ongetwijfeld op de bodem van de oceaan te huilen hahaha. Nadat ik een beetje gewend was aan het feit dat er nou eenmaal barracuda's, reef-sharks en (5 meter lange) tiger-sharks zwemmen,kon ik me een beetje ontspannen en me concentreren op meer vredigere visjes. We zagen vissen en koraal in alle kleuren van de regenboog, we zagen stingray's (het soort vis waaraan "crocodile-hunter" Steve Irwin overleed) en we zagen reusachtige oesters van bijna een meter groot. Het toppunt van de dag was dat we 4 gigantische zee-schildpadden zagen! Zo indrukwekkend en mooi!
Omdat snorkelen natuurlijk niet spannend genoeg is, moest er ook gedoken worden: wauw wat is dat een verslavend goed gevoel! 6 meter onder water ben je echt even "alleen" met jezelf en de natuur om je heen, unieke ervaring! Toen we bovenkwamen was het echter super hard gaan regenen en stormen en we zagen door de mist nog maar net de contouren van de boot, in een soort overlevingsmodus zwommen we als een gek naar de boot, bang om die in de open zee kwijt te raken. Gelukkig werden we als echte drenkelingen met een speedbootje uit het water gevist, je begrijpt: ik had mijn portie avontuur voor die dag wel weer gehad.

Het Great Barriere Reef was een van de hoogtepunten van mijn reis tot nu toe en hier ga ik nog heel lang van nagenieten!

Aangezien deze trip al onze energie en adrenaline had verbruikt besloten we het daarna even rustig aan te doen in Cairns. Aangezien het in noord Queensland wemelt van de krokodillen in de zee, hebben ze hier in de grotere steden een "Lagoon" in plaats van een strand om te zwemmen. Een goede oplossing voor een land waar het zomers makkelijk 45 graden wordt en je toch een verfrissende duik wil.

Na wat rond te hebben gedwaald door de nightmarkets zijn we op stap geweest met onze Engelse en Ierse room-mates: my god wat een feest. Nadat we onze Ierse buddy na amper een uur slaap (halfdronken nog) op het vliegtuig hadden gezet, vertrokken we zelf naar een plaatsje midden in het regenwoud: Mission Beach. Ons hostel zat werkelijk vol met giga-spinnen, stekende mieren, muggen, slangen, kikkers en kakkerlakken, maar het was een van de mooiste plekjes waar ik ooit ben geweest. Het stond bovenop een heuvel met uitzicht over het regenwoud en de zee. Een dag later werd het tijd om het regenwoud van een andere kant te bekijken, namelijk vanaf een wilde rivier! 12 kilometers lang wild-water rafting in de prachtige wilde natuur. Na honderden krokodillen grappen verder heb ik dan ook echt zelf kunnen concluderen dat er geen krokodillen zaten: ik viel uit de boot. Ik kan met recht zeggen: als ik mijn helm niet had, was ik er nu niet meer. Groot groot voorstander van helms vanaf nu hahaha!! Ik werd werkelijk van rots naar rots geslingerd en er zat niks anders op dan proberen zoveel mogelijk zuurstof binnen te krijgen zodra ik de mogelijkheid had en afwachten tot ik in rustiger water kwam, waar me een reddingstouw werd toegegooid en ik weer werd opgepikt door mn team die me allemaal met een wit-weggetrokken gezicht vroegen of ik "nog heel was". Afgezien van het feit dat ik trillend op mn beentjes stond en mn longen even moest uithoesten, had ik nergens last van. Dat wijntje in het (piepkleine) dorpscafe had ik die avond wel verdiend dacht ik zo!
Bijzonder was het wel dat tijdens die wilde 12 kilometer we continu werden gevolgd door een paar blauwe vlinders (zo groot als mijn hand), ik maakte mezelf graag wijs dat dat mijn beschermengeltjes waren!

Tijd om alle lieve, leuke mensen die we hebben ontmoet met eenzelfde avontuurlijke mindset weer achter te laten. Terwijl ik deze blog schrijf rijden we door groen landschap met bananenplantages en suikerriet aan de voet van het heuvelachtige regenwoud, op naar Townsville vanwaar we de ferry pakken naar Magnetic Island. Thanks lieve mensen voor de goede gesprekken, mango-gevechten, en raft-avonturen. Wie weet zien we jullie ooit weer ergens in deze rollercoaster vol avonturen :-)

Ps. Ik heb eindelijk een terug-vlucht geboekt, zondag 27 aug ben ik weer op Nederlandse bodem!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Loes

Hee Allemaal! Dit is mijn blog over mijn stage Wetenschap in Sydney! Om te voorkomen dat ik wekelijkse halve boekwerken via whatsapp ga typen of dat ik mijn Facebook vrienden vermoei met duizenden posts (wat ik waarschijnlijk toch wel ga doen haha) heb ik een blogpagina aangemaakt. Iedereen die het leuk vindt om mijn avonturen te volgen (of om me gewoon stiekem te stalken) kan ze lezen! :-) Enjoyyy!!! Ik ga jullie allemaal missen <3 Dikke Kus Loes

Actief sinds 07 Dec. 2015
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 11714

Voorgaande reizen:

27 December 2015 - 01 Augustus 2015

Loes gaat Down Under

Landen bezocht: